Potrivit sitului rusesc Ortodoxia şi lumea, care citează ziarul grecesc To Vima, guvernul elen intenţionează să pună sub control total toate conturile bancare ale Bisericii Ortodoxe a Greciei, înştiinţând deja Sfântul Sinod în aceste sens. De asemenea, salariile şi pensile clerului urmează a fi reduse la jumătate.
Evident, Biserica Ortodoxă Greacă a reacţionat imediat la aceste intenţii declarate ale guvernului. Astfel, mitropolitul Serafim al Pireului a declarat că implementarea acestor măsuri ar conduce biserica la faliment.
Evident, nu cunosc situaţia financiară a Bisericii Ortodoxe a Greciei, şi cred că nici guvernul elen nu are o imagine prea clară. De aceea, nu pot decât să-i dau dreptate mitropolitului Serafim. Dar, întreb, care-i problema?
Cu o datorie publică de aproape 330 de miliarde de euro la sfârşitul anului trecut, având nevoie urgent de încă vreo 60 de miliarde, Grecia se află, deja, foarte aproape de faliment.
Şi, în aceste condiţii, ce doreşte Biserica Ortodoxă a Greciei?
De fapt, eu nu înţeleg cum poate un stat modern să asigure salariile clerului din bani publici! Aceasta înseamnă furt! Mai ales în condiţiile economice actuale, când fiecare cetăţean îşi drămuieşte cu grijă banii înjumătăţiţi de criză.
Apoi: o sursă importantă de venituri a bisericii este constitutită din contribuţiile mai mult sau mai puţin voluntare ale credincioşilor şi din contravaloarea unor „servicii”. Ok, dacă biserica este „performantă”, „competitivă”, ea va reuşi să strângă sumele necesare pentru a nu da faliment. Iar dacă nu, atunci înseamnă că nu este agreată de oameni.
Nu ştiu de ce nu se descurcă grecii, în timp ce noi o ducem foarte bine. Biserica noastră găseşte bani şi pentru Catedrala Mântuirii Neamului Românesc, şi pentru biserici în Tanzania, şi pentru complexul de învăţământ teologic din Cluj-Napoca, şi pentru multe alte lucruri. Noi de ce putem şi ei nu?
Putem …? Oare?
În domeniul ăsta (nu şi în altele!) i-aş copia pe americani: bisericile sunt organizaţii nonprofit, scutite de impozite atâta timp cât respectă regulile statutului de ONG (fără activitate politică şi altele). Nici vorbă de salarii sau bani de investiţii de la buget, poate cu excepţia unor construcţii care sunt şi monumente istorice. Pensiile clericilor sunt pe contribuţie, sunt de stat (Social Security) şi pot fi suplimentate cu pensii private, ca şi pensiile oricui altcuiva. Cred că situaţia asta e cea mai potrivită pentru un stat laic.
RăspundețiȘtergereDe ce "nu pot" americanii? Pentru că au un sistem judiciar foarte puternic, un respect deosebit pentru lege şi primul amendament al Constituţiei care - printre altele - interzice statului să favorizeze sau să persecute vreun cult religios. Acest prim amendament a dat afară orele de religie, rugăciunile organizate şi simbolurile religioase din şcolile publice, deoarece acestea sunt finanţate din bani publici. Mulţi politicieni şi-ar dori să poată profita mai mult de puternica religiozitate a americanilor, dar nu pot din cauza constituţiei şi a sistemului judiciar.
De ce "putem" noi şi grecii? Dacă ne uităm la datele statistice, noi şi grecii suntem şi mai religioşi decât americanii, în plus ortodoxia are la noi şi un rol identitar - de "biserică naţională". Iar justiţia puternică, respectul faţă de lege şi o constituţie care să definească clar caracterul laic al statului lipsesc. BOR chiar vroia să se definească ca "biserică naţională" la revizuirea constituţiei din 2003, şi puţin a lipsit!
Dacă te uiţi la sondaje BOR pare să fie o instituţie extrem de populară. Însă experienţa de zi cu zi te face să te întrebi de ce, fiindcă opinia generală despre cler e proastă. Un răspuns posibil ar putea fi că mulţi confundă încă ortodoxia cu românismul. Politicieni precum microcefalul Boc cred că proiecte precum catedrala aia le vor aduce voturi. De fapt ar putea obţine voturi dacă ar fi patrioţi nu dacă sunt pupători de sutane.